Barnets tarv som ledende princip

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om socialtilsyn

Den Danske Helsinki-Komite for Menneskerettigheder finder det glædeligt, at der med lovforslaget søges rettet op på utilsigtede inkonsekvenser og følgevirkninger af tidligere lovændringer på området samt tilvejebringes bedre konsekvens både i forhold til internationale konventioner og ny dansk lovgivning på området børn og unge udlændinge, der søger ophold i Danmark, med hensynet til det enkelte barns tarv som det ledende princip.

Godt nok fastholder lovforslaget det grundlæggende princip, at et ægteskab indgået i udlandet, hvor en eller begge parter er under 18 år, ikke anerkendes i Danmark, men der åbnes for en mere fleksibel forvaltning i konkrete sager, hvor partneren til en mindreårig ”ægtefælle” kan blive godkendt som ”ledsager”, når det skønnes mest foreneligt med den mindreåriges tarv. Helsinki-komiteen kan således helt tilslutte sig formuleringen:

”Udlændingestyrelsen vil således som hidtil i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt den mindreårige skal betragtes som ledsaget eller uledsaget, skulle foretage en konkret vurdering i den enkelte sag, hvor der lægges afgørende vægt på, hvad der samlet set er bedst stemmende med hensynet til den mindreåriges interesser. Der vil således som i dag kunne forekomme situationer, hvor det efter en konkret vurdering med udgangspunkt i barnets tarv, vurderes, at den mindreåriges partner bør anses som ledsager. Hvis den mindreårige er ledsaget, udpeges der som udgangspunkt ikke en personlig repræsentant.”

Endvidere tilslutter Helsinki-komiteen sig muligheden for, at uledsagede mindreårige kan få godkendt ophold hos andre end de nærmeste familiemedlemmer.

Endelig tilslutter Helsinki-komiteen sig i høj grad intentionerne med præciseringen og styrkelsen af det sociale tilsyn med børn og unge udlændinge, så det også for dem vil være barnets tarv, der står i centrum.

Næste
Næste

Hvornår er der tale om folkedrab?